Kære medlemmer
Dette er ikke en af de behagelige informationsbreve fra forbundet, idet vi i dag kommer til at informere om de møder i Skatteministeriet, der har været i anledning af udmeldingen fra Finansministeren omkring Regeringens statslige Arbejdsprogram. Finansministeren annoncerede, at der alt i alt skal spares 5,5 mia. kr. frem til 2030.
Det fremgik af oversigten over de enkelte ministerier, at Skatteministeriet var topscoren med en samlet besparelse på 1,1 mia. kr. over de næste fem år.
Hvilken indflydelse får det så på vores arbejdsplads, altså i Skatteministeriet.
Der har foreløbig været afholdt tr møder i Skatteministeriet, nemlig et møde den 2. september 2025 i Kontaktudvalget, et møde den 5. september 2025 i Skatteforvaltningens HSU (hovedsamarbejdsudvalg) og endelig et møde den 5. september 2025 i Skattestyrelsens HSU.
På mødet i Kontaktudvalget, hvor departementschef Merete Agergaard deltog sammen med direktøren for Skattestyrelsen og direktøren for Administrations- og Servicestyrelsen samt afdelingschef Christina Severinsen, fik organisationsformændene oplyst, at der skulle være tale om opgavebort/effektiviseringer, hvilket efter fem år skal omfatte besparelser på 215 mio. kr. pr. år – startende med 2026.
Det blev oplyst, at der ville være tale om, at der pr. år skal være i omegnen af 200 årsværk, som skal væk.
Man er således i den situation, at der til Finansministeriet senest den 22. september 2025 skal indsendes en plan for, hvordan ministeriet gennemfører de udmeldte besparelser i de kommende to år – altså i 2026 og i 2027, fordi Skatteministeriets budgetaftale udløber med udgangen af 2027.
Det ligger klart, at besparelserne falder ens år for år – altså 215 mio. kr. pr. år.
Hvad er det så, at ledelsen overvejer for nærværende?
Ja, det er jo op til de enkelte styrelser m.v., hvordan besparelserne skal udmøntes, og derfor er der heller ingen, som på nuværende tidspunkt ved, hvordan den endelige plan vil komme til at se ud. Men i de møder, hvor forbundet og de andre organisationer har deltaget, så har ledelsen ikke udelukket afskedigelser, ligesom man har henvist til, at det netop overståede eftersyn i de forskellige styrelser også kan indgå i planen.
Ledelsen har i de stedfundne drøftelser også påpeget, at det ikke vil være godt for organisationen, hvis man fx skal klare besparelserne gennem ansættelsesstop, fordi det ikke er godt for organisationen og opgaveløsningen.
Hvordan ser forbundet så på situationen?
Først og fremmest så vil forbundet geare sig til at tage vare på medlemmerne, og at medlemmerne får den bedste mulige opbakning – og at forbundets er der for dem, som kommer til at blive berørt af denne plan.
Forbundet har – ligesom de to andre organisationer – påpeget, at Skatteforvaltningen, ja Skatteministeriets koncern, har en personaleomsætning pr. år på cirka 10%. Forbundet vil derudover forsøge at spille eventuelle ordninger på banen, når vi inviteres til forhandlinger.
Det er også fra organisationerne side peget på, at man også bør have i mente, at de tilbageværende medarbejdere også skal kunne fortsætte i en organisation, der er en attraktiv arbejdsplads.
Det helt altoverskyggende spørgsmål er: hvorfor skal en organisation, der tidligere har været igennem så mange besparelser igennem nye besparelser, når man ved, at det har indvirkning på de indtægter, som staten får ind til både velfærd og forsvar – hvorfor skal Skatteforvaltningen endnu en gang holde for?
I Dansk Told & Skatteforbund forstå vi ikke dette rationale – vi forstår ikke, at man først genopbygger Skatteforvaltningen, ligesom man ekstra har tilført 1.000 årsværk til kontrollen – og stadig ser vi jo, at der stadig er fejl i 9 ud 10 virksomheders moms- og skattebetalinger.
I FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation) undrer man sig også over, at Skatteministeriet skal bidrage med over 20% af de samlede besparelser – det er forbundet enig i.
Det er klart, at nedskæringerne i Skatteministeriet fylder meget, fordi besparelserne andrager over 20% af de samlede besparelser. Men vi glemmer ikke, at der også vil ske nedskæringer på andre ministerieområder.
Der vil i den kommende tid blive flere møder om den forestående proces for at indfri besparelserne, og forbundet vil selvfølgelig deltage i disse møder for at komme med forslag til at afbøde situationen.
Hvis der blandt jer medlemmer skulle være forslag til at mildne situationen, så kom endelig med forslag til forbundet eller til din tillidsrepræsentant, og så vender vi i øvrigt tilbage med løbende information – når der er nyt.
Hilsen Jørn
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholder ordinært hovedbestyrelsesmøde på fredag den 12. september, hvor en temadrøftelse om besparelser i staten som følge af regeringens arbejdsprogram og finanslovsforslag er det primære punkt på dagsordenen.
Hent NYT fra DTS nr. 19/2025 i pdf-format her.