Kære alle medlemmer
I september udsendte Dansk Told & Skatteforbund NYT fra DTS nr. 19/2025 vedrørende Finansministeriets statslige arbejdsprogram, som blev offentliggjort den 18. juni 2025 og forinden – den 17. juni 2025 – var præsenteret på et Kontaktudvalgsmøde mellem organisationsformændene og departementschef Merete Agergaard samt direktøren for Skattestyrelsen, Thomas Hjortenberg og direktøren for Administrations- og Servicestyrelsen, Claus Henrik Larsen og endelig afdelingschef Christina Severinsen.
Det lå i kortene, at udmelding omkring implementering af det statslige arbejdsprogram ville ske lige efter sommerferien.
I går har der så været afholdt et ekstraordinært møde i Skatteforvaltningens Hovedsamarbejdsudvalg (HSU), hvor ledelsen har redegjort for, at man nu er klar til at indgå i forhandlinger/drøftelser omkring gennemførelsen af de besparelser, som fremgår af det det statslige arbejdsprogram.
Skatteministeriet skal som helhed spare cirka 1,1 mia. kr. – frem til og med 2030.
Ledelsen har i sin udmelding redegjort for rammereduktionerne for Skatteministeriets koncern og for Skatteforvaltningen – samt tidsplan, intern kommunikation og kriterier for afsked.
Der er redegjort for, at der skal spares 215 mio. kr. pr. år samt besparelser vedrørende tværgående prioriteringer på 2,5% for 2026.
Det betyder, at alle styrelser i Skatteforvaltningen rammes af 5 1/2% i besparelse. Det betyder også, at Skattestyrelsen skal afskedige ca. 250 medarbejdere, at Gældsstyrelsen skal afskedige lidt over 100 medarbejdere, mens Toldstyrelsen skal afskedige cirka 40 medarbejdere. Motorstyrelsen har udmeldt 28 afskedigelser, Administrations- og Servicestyrelsen 20-30 afskedigelser, og endelig Udviklings- og Forenklingsstyrelsen 170-180 afskedigelser. Alt i alt skal der afskediges mellem 610 og 640 medarbejdere.
I ledelsens udmelding fremgår det, at man gerne ser, at varslingen sker inden jul – og den 17. december 2025 har været nævnte som en mulig varslingsdato. Forbundet har tilkendegivet, at man finder, at denne dato er så tæt på jul, at der ikke vil være tale om ordentlighed, idet der bl.a. også skal henses til, at der vil være en del sagsbehandling omkring høringssvar mv.
Forbundet har allerede forespurgt til flere forskellige forhold, så som fritstilling, frivillige fratrædelsesordninger, psykologbistand og overholdelse af masseafskedigelsesloven. Disse forhold indgår nu i de kommende forhandlinger.
Der blev også talt om kriterier for afskedigelser.
I forbindelse med forholdene omkring kriterier for afskedigelser, så har forbundet meddelt, at forbundet ikke deltager i denne snak, idet afskedigelserne er ledelsens ønske og ansvar, ligesom forbundet ikke kommer til at anerkende en varslingsdato, der ligger før jul.
Forbundet har generelt den holdning, at besparelser i Skatteforvaltningen kunne være gennemført på en mere smart og human måde, idet det store antal medarbejdere, der hvert år afgår fra Skatteforvaltningen – 10% af 12.600 medarbejdere – burde kunne betyde, at man kunne undgå afskedigelserne.
Forbundet er ærgerlig over, at det er kommet så vidt, at der skal afskediges ganske mange medarbejdere, når forbundet fra tid til anden har gjort opmærksom på, at man skulle passe på, at Skatteforvaltningen ikke skulle blive for dyrt at drive.
Selvom forbundet tager afstand til de foreliggende beslutninger, deltager vi selvfølgelig i de kommende forhandlinger – men udelukkende for at se om der er mulighed for at skabe afbødende foranstaltninger, og for at skabe de bedst mulige vilkår for de medlemmer, der bliver varslet til afskedigelse.
Forbundet har allerede organiseret sekretariatet med henblik på at kunne betjene medlemmerne i denne triste situation.
Hent NYT fra DTS nr. 24/2025 i pdf-format her.
