SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 11/2015

5. marts 2015

Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde onsdag den 4. marts. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Aftale- og overenskomstforhandlingerne
Hovedbestyrelsen drøftede resultatet af de generelle aftale- og overenskomstforhandlinger på statens område.

Et af de væsentligste krav forud for forhandlingerne var at sikre reallønnen gennem generelle lønstigninger. Det mål er opnået – selvom hovedbestyrelsen bestemt ikke fandt, at de generelle lønstigninger i de kommende tre år på i alt 4,45 procent inklusiv den forventede effekt af reguleringsordningen, er noget prangende resultat.

Det må dog samtidig konstateres, at forliget ikke indeholder nogle af de forringelser bl.a. på arbejdstidsområdet, som det ellers var forventet forud for forhandlingerne med finansministeren.

Forhandlingerne om Dansk Told & Skatteforbunds specielle krav er endnu ikke afsluttet. Det forventes at ske senere i dag, da forhandlingerne skal være afsluttet inden på mandag.

Når det samlede resultat inklusiv resultatet af de specielle krav er afsluttet, skal hovedbestyrelsen tage stilling til, om der skal stemmes ja eller nej til resultatet på repræsentantskabsmødet i forbundets centralorganisation CO10, som forventes afholdt medio april.

Forbundets sekretariat vil senere lave en samlet information til medlemmerne om resultatet af aftale- og overenskomstforhandlingerne.

Oprykning og udnævnelser
Processen med oprykning og udnævnelse af medlemmer, som allerede har lønnen til en højere stilling – og som opfylder og anvender profilen i stillingen i forbindelse med deres arbejde – er nu snart ved at være afsluttet.

Oprykning og udnævnelser er omfattet af ledelsesretten, men der har undervejs været en positiv dialog med HR-direktøren, og en række af de medlemmer, som forbundet har bragt frem for ledelsen i løbet af forløbet, ender med at få tilbudt en udnævnelse eller oprykning.

Det er ledelsen, der foretager udmeldinger til de medlemmer, der har været i spil til en oprykning eller udnævnelse.

Når udmeldingerne er sket, vil forbundet gennem NYT fra DTS og de lokale tillidsrepræsentanter give råd og bistand til de medlemmer, hvor ledelsen ikke ønskede at imødekomme deres ønske om en udnævnelse eller oprykning.

Ændring i hovedbestyrelsen
Formand for TR-forum Kundeservice, Kim Jensen, har meddelt, at han trækker sig fra posten som formand for TR-forum Kundeservice og dermed fra posten som hovedbestyrelsesmedlem.

Kim Jensen fortsætter som formand for Valgenheden i Ribe.

Næstformand for TR-forum Kundeservice, Nini Teisen, indtræder derfor som formand for TR-forum Kundeservice og hovedbestyrelsesmedlem, indtil der kan ske valg til posten på forbundets repræsentantskabsmøde i oktober.

Som konsekvens af, at der er sket sammenlægning af de to afdelinger for told til én samlet afdeling under Indsats, udpegede hovedbestyrelsen Kim Andersen som koordinerende tillidsrepræsentant for afdelingen indtil der kan ske valg til posten på forbundets repræsentantskabsmøde i oktober.

Tillidsrepræsentanterne har dog aftalt med underdirektør Preben Buchholtz, at Henrik Michaelsen indtil videre også deltager i dialogmøderne.

Valgene på repræsentantskabsmødet gennemføres på samme måder som de ordinære valg på kongressen – det vil bl.a. sige, at der skal indsendes kandidatlister senest en måned før valget. Der vil senere og i god tid blive informeret om procedurer m.v. i forbindelse med de valg, der skal ske.

Arbejdstid
Forud for aftale- og overenskomstforhandlingerne bad forbundets centralorganisation om, at der ikke blev indgået lokale aftaler, der afviger hovedreglen om månedsnorm i forbindelse med opgørelse af arbejdstid.

Det var for, at der ikke blev indgået lokale aftaler, hvis normperioden blev et tema i forbindelse med forhandlingerne. Dette viste sig dog ikke at blive tilfældet.

En række af forbundets medlemmer har ønsket en anden normperiode end månedsnorm, og hovedbestyrelsen har tidligere besluttet, at der skulle tages stilling til det spørgsmål, når aftale- og overenskomstforhandlingerne er afsluttet.

Emnet er derfor ikke glemt – men bliver taget op på hovedbestyrelsesmødet i april.

SKATs rolle i HSBC-sagen
I forbindelse med, at skatteminister Benny Engelbrecht har modtaget Jesper Rønnow Simonsens redegørelse om SKATs manglende indhentelse af oplysningerne fra den schweiziske bank HSBC, er SKATs opgaveløsning igen kommet i mediernes og politikernes fokus med en negativ tilgang.

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse tager direktørens redegørelse til efterretning – en redegørelse, der bortset fra spørgsmålet om påberåbelse af tavshedspligt i forbindelse med Politikens dækning af sagen vedrører forhold, som fandt sted på et tidspunkt, hvor han ikke var direktør for SKAT.

Hovedbestyrelsen skal beklage, at SKATs ledelse og medarbejdere igen er bragt i en situation, hvor der er offentlig mistillid til den måde, de har løst opgaverne på. Og ikke mindst, at der fra politisk hold igen er bragt tvivl om håndteringen af en konkret sag.

SKAT er i bund og grund en organisation, der administrerer på baggrund af de beslutninger og prioriteringer, der træffes i det politiske niveau. Både de formelle – og de mere uformelle.

Når der fra politisk hold rejses krav om undersøgelse af administrative forhold, bygger det derfor også reelt ofte på et ønske om at benytte resultatet i det politiske spil mellem regering og opposition.

Erfaringerne fra tidligere undersøgelser viser, at de direkte og indirekte omkostninger for de involverede embedsmænd ofte står i et markant misforhold til sagernes materielle indhold – og rejser alvorlige tvivl om embedsmændenes retssikkerhed i forbindelse med det efterfølgende placering af ansvaret.

Derfor mener Dansk Told & Skatteforbund heller ikke, at omstændighederne gør, at der bør gennemføres en nærmere undersøgelse af det administrative ansvar for, at SKAT ikke aktivt og på egen hånd anmodede de franske skattemyndigheder om udveksling af oplysninger fra HSBC.

Hent NYT fra DTS nr. 11/2015 i pdf-format her.