SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 20/2015

10. juni 2015

Hovedbestyrelsesmøde
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært hovedbestyrelsesmøde den 8. og 9. juni 2015. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende sager:

Tillægsforhandlinger 2015
Enkelte steder i SKAT er forhandlingerne om løntillæg allerede på vej til at starte, men i de fleste afdelinger sker det først efter sommerferien.

Inden sommerferien vil medlemmerne modtage en mail fra den lokale valgenhedsformand om processen for tillægsforhandlingerne, hvor der bl.a. er vedlagt forbundet indstillingsskema, som medlemmerne kan anvende, hvis de ønsker at komme i betragtning til et løntillæg.

Mailen fra valgenhedsformanden vil blive fulgt op af en mail fra den koordinerende tillidsrepræsentant for afdelingen, som indeholder information om det aftalte forløb for lønforhandlingerne i den pågældende afdeling – bl.a. kriterier for tildeling af tillæg.

Forbundet har oprettet en side på hjemmesiden, hvor informationer om lønforhandlingerne bliver samlet. Du finder siden her.

Arbejdstid
Forbundets sekretariat har gennemført en medlemsundersøgelse om medlemmernes holdninger på arbejdstidsområdet – herunder bl.a. de udfordringer nogle ser ved den nuværende månedsnorm.

Hovedbestyrelsen drøftede resultatet af undersøgelsen og fandt, at den gav udtryk for medlemmernes holdninger på en måde, så undersøgelsen kunne danne grundlag for konkrete forhandlinger med SKAT om mulige ændringer på arbejdstidsområdet for de enkelte medlemsgrupper.

Her er det især blandt fagkonsulenter samt special- og chefkonsulenter, der er medlemmer, som gerne ser ændringer i forhold til de nuværende aftaler – men også blandt medlemmer med kontinuerlig arbejdstid samt i et vist omfang i fuldmægtiggruppen.

Når der har været forhandlet med SKAT om mulige nye aftaler, vil hovedbestyrelsen tage stilling til det videre forløb – herunder om der er grundlag for at gennemføre en egentlig afstemning blandt de berørte medlemsgrupper.

Personalepolitik
Der arbejdes fortsat med en ny personalepolitik i SKAT i dialog mellem ledelsen og personaleorganisationerne.

Der er nu efterhånden få udeståender, inden der foreligger et samlet udkast til en ny personalepolitik.

Det er bl.a. blevet indarbejdet i personalepolitikken, at der i de dialogfora, der er med underdirektør og tillidsrepræsentanter i den enkelte afdeling, skal afholdes møder mindst fire gange om året – og at der skal være dagsorden for mødet og udarbejdes referat.

Dansk Told & Skatteforbund er fortsat af den principielle opfattelse, at dialogfora i afdelingerne bør erstattes af et egentligt samarbejdsudvalg – bl.a. fordi budgetansvar er udlagt til underdirektørerne. Hverken SKATs ledelse eller de øvrige personaleorganisationer er dog enige i den opfattelse.

Forbundet har derfor i stedet udarbejdet et forslag til kommissorium for disse dialogfora, som vil blive præsenteret for SKATs Hovedsamarbejdsudvalg (HSU). Målet er, at arbejdsformen i dialogfora kommer så tæt som muligt på de rammer, der er i samarbejdscirkulæret – uden der bliver tale om et egentligt samarbejdsudvalg.

Repræsentantskabsmøde
Dansk Told & Skatteforbunds repræsentantskabsmøde 2015 afholdes den 20. og 21. oktober på Comwell Aarhus.

Hovedbestyrelsen vil foreslå, at mødet afvikles med følgende dagsorden:

1. Velkomst
2. Valg af dirigent og mødesekretær
3. Status på forbundets virksomhed og debat
4. Aktuelle emner
5. Foreløbig godkendelse af regnskabet for 2014
6. Valg til ledige poster i TR-fora
7. Mødet afsluttes

Forslag, der ønskes behandlet af repræsentantskabet, skal i motiveret form være indsendt til forbundets sekretariat senest den 20. september 2015.

Under pkt. 6 skal der ske valg til ledige poster i tre af de fire TR-fora. På nuværende tidspunkt drejer det sig om følgende poster:

TR-Forum Kundeservice:
Formand for TR-Forum Kundeservice
Eventuelt valg af næstformand for TR-Forum Kundeservice – afledt af formandsvalget
Koordinerende tillidsrepræsentant for Udland
Koordinerende tillidsrepræsentant for Udvikling

TR-Forum Indsats:
Koordinerende tillidsrepræsentant for Borgere
Koordinerende tillidsrepræsentant for Told

TR-Forum Øvrige forretningsområder:
Koordinerende tillidsrepræsentant for Spillemyndigheden

Kandidatlister i forbindelse med valg skal være indsendt til forbundets sekretariat senest den 22. september 2015.

Medlemmernes fremtidige placering i SKAT
Der vil ske mange forandringer i SKAT i de kommende år på baggrund af nedlæggelse af adresser og flytning af opgaver mellem adresserne.

Hovedbestyrelsen opfordrer derfor alle medlemmer til at tage kontakt til deres personaleleder for at få en snak om og vurdering af mulighederne i forbindelse med deres fremtidige placering i SKAT.

Snakken er naturligvis især relevant, hvis man ønsker en anden placering eller andre arbejdsopgaver – og hvordan man derfor kan bringe sig i spil til det. Men dialogen om fremtiden er vigtig for alle medlemmer for at sikre sin fremtid i SKAT bedst muligt.

I den forbindelse er medlemmerne selvfølgelig også meget velkomne til at kontakte deres lokale tillidsrepræsentanter eller den koordinerende tillidsrepræsentant i afdelingen, hvis der er brug for gode råd eller hjælp.

Regnskab 2014
Hovedbestyrelsen behandlede forbundets regnskab for 2014.

Resultatet blev et underskud på 839.000 kr., mens der var budgetteret med et underskud på 438.000 kr.

Afvigelsen skyldes især, at der i 2014 er afholdt næsten 1,9 millioner kr. i advokatudgifter for bistand til medlemmer i forbindelse med konkrete sager og tjenstlige undersøgelser. Ved budgettet for 2014 var der kun budgetteret med advokatudgifter på 100.000 kr.

Til gengæld er der en urealiseret kursgevinst på forbundets aktier i Lån & Spar Bank A/S på godt 1,3 millioner kr.

Forbundets egenkapital ved udgangen af 2014 var på godt 17,5 millioner kr.

Hent NYT fra DTS nr. 20/2015 i pdf-format her.