SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 37/2015

11. december 2015

Hovedbestyrelsesmøde
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært hovedbestyrelsesmøde onsdag den 9. og torsdag den 10. december. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Omorganiseringer i SKAT
Drøftelserne på mødet fokuserede meget på de omorganiseringer, der sker i SKAT – eller som skal ske i den kommende tid. Omorganiseringer, der bl.a. indebærer, at der skal ske fysiske flytninger – for nogle medlemmers vedkommende over store afstande.

Helt aktuelt blev det offentliggjort den 9. december, at der skal ske 10 flytninger fra Kundeservice og til bl.a. Inddrivelse – og SKAT har også varslet flytning af fire enheder i Indsats til Inddrivelse.

Omkring flytningerne fra Kundeservice er Dansk Told & Skatteforbund helt uforstående over for, at disse er udmeldt nu så kort tid før jul – når det ellers har været meldt ud på møde i SKAT Hovedsamarbejdsudvalg (HSU), at der ikke ville ske flytninger før jul.

Endvidere er det svært at se, at det har været nødvendigt at varsle omflytninger så kort tid før, SKAT offentliggør de nye målbilleder – og herunder konsekvenserne af udflytning af statslige arbejdspladser – som forventes at ske medio januar 2016.

Det er uforståeligt, at SKATs varsler flytning af medarbejdere over store afstande til enheder i Inddrivelse, når der er andre tilsvarende enheder i Inddrivelse, som ligger tættere ved, hvor de pågældende bor og arbejder i dag. Det lugter langt væk af, at SKAT reelt forsøger at presse de pågældende til at tage deres afsked – en fremgangsmåde, som Dansk Told & Skatteforbund tager kraftigt afstand fra, og forbundet vil naturligvis støtte de berørte medlemmer i deres sag. Om nødvendigt ved at gå rettens vej, hvis der er grundlag for en sag.

I forbindelse med de flytninger der sker fra Indsats finder forbundet, at SKATs kommunikation har været mangelfuld – og forbundet mangler begrundelser for, at det er nødvendigt at gennemføre de konkrete flytning, som bl.a. betyder, at der skal ske geografiske flytninger af medarbejdere fra Ribe til Tønder.

Dansk Told & Skatteforbund vil naturligvis bringe sagen op på mødet i SKATs HSU den 15. december 2015.

Hovedbestyrelsen er generelt meget kritisk over for, at det skulle være nødvendigt at gennemføre omflytninger i så betydelig grad som led i initiativerne til at bringe ”SKAT ud af krisen”. Omflytninger medfører ikke alene omkostninger – personlige såvel som direkte økonomiske omkostninger for SKAT. Det indebærer også et tab af kompetencer – både på kort sigt og sandsynligvis også på lang sigt, hvor forflyttede medarbejdere ikke har garanti for at kunne vende tilbage til de faglige opgaver, hvor de har deres kernekompetencer.

I sin seneste blog på SKATs intranet peger direktør for Kundeservice, Jonatan Schloss, på nogle af de omkostninger – men slutter af med, at han bare har svært ved at se attraktive alternativer givet de opgaver og rammer, vi har i SKAT.

Dansk Told & Skatteforbund er enig i, at rammerne – de politisk givne rammer for SKAT – er et problem. Et stort problem. Politikerne har ganske enkelt ikke ønsket at afsætte de ressourcer, der er nødvendige for, at SKAT kan løse opgaverne.

Vi ser det nu bl.a. gennem de flytninger, der skal ske til Inddrivelse. De vil bl.a. ske fra Indsats – og helt naturligt vil det få en konsekvens for de opgaver, som Indsats fremover kan løse. Ikke alt kan klares ved effektiviseringer. Indsats bliver derfor endnu en gang trængt – og det i en tid, hvor der lige er offentliggjort en meget kritisk rapport fra Rigsrevisionen om SKATs indsats rettet mod mindre og mellemstore virksomheder.

Dansk Told & Skatteforbund mener, at det, der er behov for i SKAT, er ro til at få lov til at løse opgaverne – kombineret med et fokus på faglighed og produktion.

Forbundsformand Jørn Rise har sammen med skatteminister Karsten Lauritzen og formand for AC-klubben i SKAT Johanne Legarth Nordmann netop i dag et debatindlæg i Politiken under overskriften: Vi har brug for arbejdsro i SKAT. Læs debatindlægget på Skatteministeriets hjemmeside her.

SKAT – og SKATs medarbejdere – har netop brug for arbejdsro for at få bragt SKAT ud af den aktuelle krise. Arbejdsro opnår man ikke gennem gentagne omflytninger og lappeløsninger. Det opnår man kun, hvis der er politiske vilje til at sikre nogle ansvarlige rammer for SKATs opgavevaretagelse.

Dansk Told & Skatteforbund kan derfor kun opfodre alle ansvarlige politikere på Christiansborg til at genoverveje de økonomiske rammer for SKAT i de kommende år. De rammer, der er sat nu, giver mest af alt grobund for, at SKATs ledelse for at få enderne til at hænge sammen er nødsaget til at tage initiativer, som vi frygter vil være med til at omstrukturere SKAT ihjel.

Tillæg 2015
Tillægsforhandlingerne for 2015 er nu ved at være afsluttet og samlet set tegner der sig et billede af et tilfredsstillende resultat på forbundets område.

Arbejdstid
Punktet blev taget af dagsordenen, da forhandlingerne med SKATs direktion om nye mere fleksible aftaler på arbejdstidsområdet for grupper af forbundets medlemmer endnu ikke er helt afsluttet.

Der stiles nu mod, at der kan indgås nye aftaler, som træder i kraft pr. 1. april 2016.

Udpegning af koordinerende tillidsrepræsentanter for nye afdelinger
I forbindelse med allerede gennemførte eller varslede ændringer af afdelingsstrukturen under SKATs forretningsområder, udpegede hovedbestyrelsen nye koordinerende tillidsrepræsentanter for de pågældende afdelinger:

Indsats, Person og datakontrol: Søren Jacobsen, Hjørring

Indsats, Virksomheds- og afgiftskontrol: Niels Gyrsting, København

Inddrivelse, Styring og udvikling: Helle Lundquist, Aalborg

Inddrivelse, Klage og genoptagelse: Lene Höilund Jensen, Næstved

Økonomi, Koncernregnskab: Ole Brandt, Horsens

Økonomi, Controlling og service: Anette Prüsse, Præstøgade

Økonomi, Styring og analyse: Jens Norlund, Østbanegade

Økonomi, Data og informationsstyring: Jens Norlund, Østbanegade

Mødeplan 2016
Dansk Told & Skatteforbund afholder følgende ordinære hovedbestyrelsesmøder i 2016:

18. januar
10. februar
9. marts
25. april – fulgt af tillidsrepræsentantkonference 25. og 26. april
11. maj
6.-7. juni
24. august
26. september
24. oktober – fulgt af repræsentantskabsmøde 25. og 26. oktober
21. november
8.-9. december

Hent NYT fra DTS nr. 37/2015 i pdf-format her.