SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 30/2018

20. september 2018
Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde onsdag den 19. september 2018. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Flytteplanerne i Skatteforvaltningen
Hovedbestyrelsen drøftede status på flytning af opgaver og medarbejdere i Skatteforvaltningens styrelser.

I dialog med ledelsen arbejdes der målrettet på at løse nogle af de akutte problemer for medlemmer, som er varslet til flytning over lange afstande – bl.a. fra Motor i Høje Taastrup til Aalborg. I den forbindelse kunne der godt ønskes lidt større vilje fra de nye styrelser til at rekruttere interne medarbejdere, som skal forflyttes – og dermed være med til at løse det fælles ansvar, det er, at få etableringen af de nye styrelser til at gå op.

Dansk Told & Skatteforbund ser med bekymring på, at der bl.a. i dele af Skattestyrelsen er ansættelsesstop på grund af budgetmæssige problemer. Det ødelægger de muligheder, der er for at løse sager, hvor flytningsvarslede ønsker at skifte job for at bevare deres bopæl.

I den forbindelse drøftede hovedbestyrelsen regeringens forslag til finanslov for 2019. Selvom skatteministeren ”sælger” forslaget på, at der investeres yderligere i Skatteforvaltningen, må forbundet konstatere, at der også på flere områder er indbygget nedskæringer – ikke mindst i budgetoverslagsårene fra 2020 til 2022. Dette er meget bekymrende, og forbundet må kraftigt tage afstand fra, hvis Skatteforvaltningen allerede inden den fuldt ud er etableret, er på vej ind i nye besparelsesrunder.

I særlig grad er Dansk Told & Skatteforbund bekymret omkring udviklingen i ressourcer til basale driftsopgaver i Skattestyrelsen – herunder især på kontrolområdet.

Forbundet må på baggrund af finanslovsforslaget konstatere, at regeringen ikke ønsker at genoprette tilliden til Skatteforvaltningen gennem en reel styrkelse af Skattestyrelsens mulighed for at kontrollere, at borgere og virksomheder betaler det, de skal. Uanset at en stor del af det tillidssvigt, der er sket, kan skyldes manglende tillid til, at kontrolindsatsen understøtter, at alle betaler det, de skal.

Hovedbestyrelsen må derfor advare om, at fundamentet for genopretning af tilliden til Skatteforvaltningen er ved at skride, hvis ikke der give de nødvendige budgetmæssige rammer – også til andre ting end udvikling af nye it-systemer.

Dansk Told & Skatteforbund er stærkt bekymret for, om Skatteforvaltningens nye styrelser kan komme i mål og sikre en skatteadministration, som borgere og virksomheder kan have tillid til, hvis det igen udvikler sig til en spareøvelse.

Der investeres ganske vist milliarder i Skatteforvaltningen nu og i de kommende år – men ressourcerne til kontrol vil fortsat være nødlidende. Også med regeringens finanslovsforslag.

Dansk Told & Skatteforbund vil derfor i den kommende tid gå i dialog med de politiske partier forud for efterårets finanslovsforhandlinger omkring en styrkelse af Skattestyrelsens kontrolindsats.

Fremtidig tillidsrepræsentantstruktur
Personaleorganisationerne i Skatteforvaltningen drøfter fortsat den fremtidige tillidsrepræsentant- og samarbejdsstruktur med Administrations- og Servicestyrelsen – herunder bl.a. også det fremtidige antal tillidsrepræsentanter i de enkelte personaleorganisationer.

Da spørgsmålet om den antallet af tillidsrepræsentanter har betydning for forbundets fremtidige struktur, er det besluttet at udskyde den ekstraordinære kongres, som skulle have været afholdt den 24. oktober.

På forbundets repræsentantskabsmøde den 23. og 24. oktober vil der være en drøftelse med tillidsrepræsentanterne om den fremtidige struktur. Først herefter ved vi, hvornår det vil være realistisk at afholde den ekstraordinære kongres med ændring af forbundets vedtægter.

Fremtidig arbejdsmiljøorganisation
Skatteforvaltningen ønsker, at den fremtidige arbejdsmiljøorganisation skal operere mere selvstændigt og ikke som en integreret del af samarbejdssystemet, som det var kendt i SKAT.

Dansk Told & Skatteforbund skal derfor opfordre forbundets medlemmer – og i særlig grad tillidsrepræsentanterne – til at melde sig på banen, når der i efteråret skal ske valg af arbejdsmiljørepræsentanter i styrelserne.

Lokalisering af forbundets sekretariat
DTS-Huset på Hjalmar Brantings Plads er solgt pr. 15. januar 2019.

Forbundet er derfor nu ved at indgå aftale om leje af nye lokaler til forbundets sekretariat på adressen Nørre Farimagsgade 11, 3. tv. i København.

Salg af ferieboligen i Løkken
Forbundets feriebolig i Løkken har været sat til salg i en periode. Nu har Norsk Tollerforbund meldt sig som interesseret køber. Medlemmerne af det norske forbund er allerede vant til at feriere i Løkken, da der har været åbnet op for, at de kunne leje ferielejlighederne i ledige perioder.

Købet vil kræve, at Norsk Tollerforbund kan få tilladelse af Civilstyrelsen til at købe ejendommen.

Hvis handelen går på plads, forventes det, at Dansk Told & Skatteforbunds medlemmer fortsat vil have adgang til at leje Løkken i perioder, hvor de norske medlemmer ikke har booket lejlighederne.

Hent NYT fra DTS nr. 30/2018 i pdf-format her.

 
hjemme ill 14