Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde den 11. og 12. juni 2025. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:
Organisatorisk eftersyn i Skatteministeriets koncern
Forbundet har afleveret sit bidrag til departementet omkring holdninger til Skatteministeriets organisatoriske struktur. Departementet har kvitteret for bidraget, og der er åbnet op for, at der kan afholdes et uddybende møde.
Der er afleveret et særligt bidrag omkring den fremtidige placering af opgaverne med it-drift og service, hvor en rapport på baggrund af en analyse har belyst mulighederne for at flytte denne opgave fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen til Statens It. Forbundet er indkaldt til et møde om disse bemærkninger den 19. juni, men har – som de øvrige personaleorganisationer – endnu ikke fået adgang til rapporten, hvilket er kritisabelt.
Senest har direktøren for Administrations- og Servicestyrelsen i en mail til personaleorganisationerne varslet, at dobbeltfunktioner på HR-området skal kortlægges nærmere som en del af det organisatoriske eftersyn.
Hovedbestyrelsen havde som grundlag for den videre dialog med departementet og styrelserne en bred drøftelse om forskellige elementer i relation til Skatteministeriets struktur og det eftersyn, der er i gang.
OK26
Hovedbestyrelsen havde en gennemgang og drøftelse af bruttolisten over forbundets krav til aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2026. Bruttolisten er udarbejdet ud fra de input, der er kommet fra forbundets tillidsrepræsentanter og medlemmer – herunder også ikke opfyldte krav fra bl.a. OK24.
På baggrund af drøftelserne vil der nu ske en teknisk bearbejdning af kravene med henblik på, at hovedbestyrelsen på mødet i august 2025 beslutter og prioriterer forbundets krav, inden de skal fremsendes til centralorganisationen CO10.
Administration af 0-dage og ATN
Hovedbestyrelsen havde en statusdrøftelse på administrationen af 0-dage og ATN i Skatteministeriets Styrelser i lyset af de stramninger, der blev indført i 2024.
Forbundet er fortsat af den opfattelse, at en generel genindførelse af en flekstidsordning i Skatteministeriets styrelser ville være en fordel og indebære betydelige administrative forenklinger.
Mulighed for erkendtlighed til praktikanter
Hovedbestyrelsen drøftede de muligheder, der er for at give studerende i praktik – f.eks. studerende på professionsbachelor i skat – en økonomisk erkendtlighed i forbindelse med praktikopholdet i Skatteministeriets styrelser.
Initiativet til at give en erkendtlighed til en studerende under praktik ligger hos den enkelte personaleleder.
Repræsentantskabsmøde 2025
Hovedbestyrelsen godkendte udkast til dagsorden for forbundets repræsentantskabsmøde den 21.-22. oktober 2025. Indkaldelse til mødet vil blive udsendt til repræsentanterne inden udgangen af juni.
Forbundets økonomi
Hovedbestyrelsen gennemgik udkast til forbundets regnskab for 2024. Det endelige regnskab bliver behandlet på hovedbestyrelsesmødet i august.
Som optakt til forberedelse til budgetlægningen for den kommende kongresperiode 2027-29 havde hovedbestyrelsen en generel temadrøftelse omkring forbundets økonomi – herunder mulighederne for at bringe en bedre balance i indtægter og udgifter i det kommende budget.
Nyt hovedbestyrelsesmedlem
Formand for TR-Forum Gæld og repræsentant i hovedbestyrelsen for Valggruppe II, Lene Höilund, har valgt at gå på pension med udgangen af juli 2025.
Hovedbestyrelsen konstituerede Torben Baun Madsen på posterne, indtil der kan ske valg på repræsentantskabsmødet i oktober.
Hent NYT fra DTS nr. 13/2025 i pdf-format her.