SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 25/2017

14. september 2017
Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde onsdag den 13. september 2017.

Det helt centrale emne på mødet var etablering af det ny skattevæsen. Her videregav hovedbestyrelsesmedlemmerne bredt den usikkerhed og frustration, der er blandt medlemmerne rundt omkring i landet på baggrund af de store omvæltninger, der vil skulle ske i forbindelse med den kommende placering af opgaver og medarbejdere i de nye styrelser. Usikkerheden og frustrationen er videregivet til Samarbejdsudvalget i Implementeringsprogrammet (SU-IMP).

Hovedbestyrelsen håber, at den tilførsel af yderligere ressourcer til det nye skattevæsen, som regeringen har foreslået på forslaget til finansloven for 2018, vil kunne være med til at afhjælpe nogle af de problemer, der vil opstå i forbindelse med geografisk flytning af opgaver i forbindelse med etablering af de nye styrelser.

At de yderligere medarbejdere til det ny skattevæsen, som der forhåbentlig bliver indgået en politisk aftale om senere på året, kan placeres der, hvor det bedst afhjælper nogle af de problemer, som flytning af opgaver ellers ville betyde for de nuværende ansatte i SKAT.

Og endelig, at man sammen – ledelse og medarbejdere – gennem sund fornuft vil kunne lave løsninger, så man minimerer et sandsynligt kompetencetab.

Der blev afholdt møde i SU-IMP i mandags, hvor SU-IMP i fortrolighed fik forelagt den foreløbige organisationsplan for det ny skattevæsen. Det er fortsat en meget snæver kreds, der kender indholdet af planerne, og på mødet accepterede personaleorganisationerne, at baglandet – f.eks. forbundets hovedbestyrelse – først kan inddrages, når planen har været forelagt underdirektørerne i SKAT, da det vil kunne give anledning til ændringer.

Det forventes, at den nye organisationsplan bliver offentliggjort senere på måneden. Det vil dog sandsynligvis i første omgang alene være den organisatoriske opdeling af de syv nye styrelser i afdelinger og enheder – ikke nærmere om, hvor de enkelte enheder eller medarbejdere skal placeres. Dette forventes først offentliggjort senere på året.

Hovedbestyrelsen havde derfor en hel generel drøftelse om mulighederne og rammerne for inddragelse af personaleorganisationerne i arbejdet med udformning af den nye organisationsplan. Uagtet at hovedbestyrelsen gerne have set en tidligere og mere konkret inddragelse, respekterer hovedbestyrelsen den fremgangsmåde, der er aftalt med ledelsen i SU-IMP.

For at være på forkant og klædt på til den kommende dialog omkring organiseringen af det ny skattevæsen havde hovedbestyrelsen en generel og overordnet drøftelse af forbundets ønsker til den nye struktur med indretningen af de syv styrelser – herunder også de snitflader, der skal være mellem styrelserne. På den baggrund er forbundsformanden udstyret med såvel holdninger som spørgsmål til den fremtidige organisering.

Udgangspunktet for forbundets arbejde i den kommende proces vil være, at det væsentlige er, hvordan man får implementeret den nye organisation – herunder de muligheder, der bliver for medlemmerne i forbindelse med overgangen til det ny skattevæsen.

I den forbindelse lægger forbundet særlig vægt på, at der kan aftales en hensigtsmæssig personalepolitisk værktøjskasse, der kan anvendes i forbindelse med processen. En værktøjskasse, der skaber mulighed for fleksible løsninger, som tager hensyn til medlemmernes behov omkring bl.a. fysisk placering og arbejdsopgaver i forbindelse med overgangen til det ny skattevæsen.

Formændene for personaleorganisationerne i SKAT har fredag den 8. september haft et møde med skatteminister Karsten Lauritzen som opfølgning på organisationernes fælles brev til skatteministeren i juli. Organisationerne vil senere udsende en fælles information på baggrund af mødet.


Husk medlemsmøder om ”Muligheder i forandringer”

Dansk Told & Skatteforbund er i samarbejde med FTFa nu godt i gang med vores rundtur til valgenhederne med møderne ”Muligheder i forandringer”.

Det har været en fornøjelse at se entusiasmen hos de, der allerede har deltaget. Der opstår en fin dynamik og dialog blandt kollegerne til møderne.

På mødet kan du høre om, hvordan du spiller dig selv varm i det nye skattevæsen, bliver bevist om dine kompetencer – og du får værktøjer til at lave et godt CV.

Efter mødet har du mulighed for at få personlig sparring til dit videre arbejde med både din kompetenceafklaring, dit brutto-CV og en målrettet ansøgning.

Har du ikke selv lige nogle spørgsmål – så kom til mødet og få andre kollegers gode input og få uddybet de emner, som vi har talt om på medlemsmødet.

Er du ikke allerede tilmeldt mødet, kan du gøre det her, hvor du også kan læse mere.

Husk møderne afholdes i arbejdstiden. Fraværet skal registreres i TiRe som ARB og opgavefordeles som Kontor-, afd- og pers.møder samt temadage.

Vi glæder os til at se dig til mødet.


Forbundets kongres

Materialet til Dansk Told & Skatteforbuds kongres den 24. og 25. oktober vil i den kommende tid blive lagt på forbundets hjemmeside – se materialet her.

I første omgang er det den skriftlige beretning til kongressen, der er lagt ud. Beretningen vil også blive trykt som et tillæg til næste nummer af Dansk Told & Skat.

Kandidatlister til valg på kongressen af formænd for TR-fora samt koordinerende tillidsrepræsentanter for afdelingerne skal være indsendt til forbundets sekretariat – gerne pr. mail til op@dts.dk – senest den 26. september 2017.


Forbundets ferieboliger

Hovedbestyrelsen har nu besluttet at igangsætte renovering af forbundets ferieboliger i Gudhjem, så de nye lejligheder står klar til udlejning fra juni 2018.

Samtidig sættes ferieboligen i Løkken til salg. Det vil derfor være muligt at leje lejlighederne i Løkken, indtil der er sket et salg.

Hent NYT fra DTS nr. 25/2017 i pdf-format her.

 
hjemme ill 14